دوست دارم شما هم با ثروتمندترین کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوید و سپس با نگاهی دقیق تر، بتوانید تصمیم بگیرید که میخواهید کسب و کار اینترنتی تان، جزء کدام گروه از سایت های اینترنتی ثروتمند باشد؟
۱. فروشگاه های پر فروش و ثروتمند اینترنتی
وبسایت های فروشگاه اینترنتی که متداول ترین و آشنا ترین حالت کسب و کار اینترنتی هستند، به طور مستقیم از طریق فروش آنلاین کالا های موجود در انبارشان کسب درآمد می کنند. البته به صورت فروش غیر مستقیم (market place) هم درآمد دارند که در همین مقاله، آن را هم بررسی میکنیم.
نحوه دقیق فروش در این خانواده از سایت های اینترنتی، به این سبک است که اطلاعات کامل هر کالا را نمایش میدهند، مثل: تصویر محصولات، قیمت، ویژگیهای محصول، مواد سازنده، شرکت تولید کننده، نوع ضمانت و سایر اطلاعات مورد نیاز آن کالا، و خریدار نیز با مطالعه دقیق مشخصات هر کالا یا مقایسه با کالاهای مشابه، آن کالا را به سبد خرید اینترنتی خودش اضافه میکند و در نهایت فاکتور اینترنتی سبد خریدش را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی متصل به همان سایت، پرداخت می کند. در نهایت محصول خریداری شده توسط وی، به آدرس پستی او ارسال میشود. فروشگاه اینترنتی آنلاین، ساده ترین و شناخته شده ترین حالت فروش اینترنتی و کسب درآمد از اینترنت است.
۲. نشر اخبار ، فایل ها و ابزارها
این گروه از سایت های اینترنتی ثروتمند، مطالبی را منتشر می کنند که جذب مخاطب بالایی داشته باشند و بازدید کنندگان و مخاطبان زیادی را به سایت هدایت کنند. وقتی با مطالب و یا اخبار رایگان، کاربران زیادی به یک وبسایت هدایت میشوند، حجم ترافیک سایت بالا میرود؛ بنابراین یک فرصت عالی برای نمایش دادن تبلیغات اینترنتی ایجاد میشود، درنتیجه سایت میتواند با اخذ و درج آگهی های تبلیغاتی از تبلیغ دهندگان، مبالغ خوبی از آنها دریافت کند و به همین ترتیب، درآمد بالایی از این طریق داشته باشد. معمولا هرچقدر ترافیک یک سایت بالاتر باشد، به علت حضور افراد بیشتر درآنجا، متقابلا قیمت اجاره بنر های تبلیغاتی نیز گرانتر خواهد بود.
البته سایت های ارائه محتویات رایگان، فقط به سایت های خبری ختم نمیشوند، بلکه وبسایت های بسیار زیادی نیز وجود دارند که با ارائه فایل های رایگان، تصمیم به جذب مخاطب در سایت شان میگیرند. سایت های بزرگ و قدرتمندی مانند p30download.com وجود دارند که مرجع خیلی خوبی هستند برای دانلود فایل های کاربردی رایگان مثل نرم افزار، بازی، فیلم، آموزش، فایل های گرافیکی، فونت و… که به شدت مورد استقبال هستند. به همین دلیل رتبه خیلی خوب و ارزشمندی هم در کشور دارند که مهم ترین عامل این رتبه خوب، تعداد مخاطبان بی شمار این سایتها است. پس این قبیل سایت ها نیز به علت داشتن ترافیک بالایی از کاربران، میتوانند از سیستم درج آگهی در سایت شان درآمد کسب کنند و از تبلیغ دهنده ها بابت درج آگهی در سایت، اجاره بهاء دریافت کنند، که قطعا درآمد فوق العاده بالایی برای مدیران این سایتها به همراه خواهد داشت و این گروه نیز جزو سایت های اینترنتی ثروتمند هستند.
۳. وبسایت های فروش آموزش
این سبک از وبسایتها، با توجه به یک حوزه مشخص، شروع به تهیه و تولید آموزش های مفید به علاقه مندان آن حوزه میکنند. معمولا آموزش های ارائه شده توسط این گروه از سایت ها شامل آموزش های مفیدی در قالب: مقاله، ویدئو، پادکست، وبینار و … به علاقهمندان است. فایل ها و محصولات این سایت ها، هم به صورت رایگان و هم به صورت فروشی ارائه میشود. استراتژی کلی کسب درآمد اینترنتی این این گروه وبسایت ها به این صورت است که فایلهای رایگان به منظور جذب مخاطب، معرفی و ارائه میشوند تا در حین آن، برندسازی و ارزش آفرینی ایجاد شود؛ پس از آنکه وبسایت آموزش دهنده، نزد علاقهمندان و مخاطبانش از محبوبیت خوبی برخوردار شد و توانست اعتبار لازم را کسب کند، کاربرانی که محتوای رایگان این سایتها را آزمایش کرده بودند،با اعتماد بیشتری مشتاق میشوند محصولات غیر رایگان فروشگاه سایت را هم خریداری کنند، که البته درآمد اصلی این وب سایت ها نیز از همین طریق است.
۴. سایت های واسط تجاری یا مارکت پلیس
سایت های واسط تجاری یا همان مارکت پلیس های آنلاین (معادل انگلیسی Online Marketplace) یکی از خانوادههای دیگر سایت های اینترنتی ثروتمند هستند. این گروه از سایت ها، تفاوت ها و شباهت هایی با فروشگاه های اینترنتی دارند.
بزرگترین تفاوت مارکت پلیس ها با فروشگاه های اینترنتی این است که، در فروشگاههای آنلاین، محصولاتی که در سایت برای فروش قرار میگیرد، مستقیما در انبار موجود است و یا اینکه خودشان تولید میکنند و به فروش میرسانند، اما در مورد مارکت پلیس ها و واسط های تجاری، موضوع اینطوری نیست. مارکت پلیس ها خودشان هیچ کالایی ندارند و در واقع بهتر است بگوییم هیچ انباری ندارند! این گروه سایت ها، کالاها یا محصولات مورد نظر شان برای فروش را به صورت غیر موجود (منظور غیر موجود در انبار خودشان) به صورت واسطهگری، مستقیما از تولید کننده به دست خریدار میرسانند، دقیقا به همین دلیل که خودشان هیچ کالایی ندارند، به این گروه «وبسایتهای واسط تجاری» یا «مارکت پلیس» میگویند.
از ثروتمندترین و قدرتمندترین سایت های بزرگ مارکت پلیس در جهان، بعد از وبسایت آمازون، میتوان از Ebay.com یاد کرد، هرچند که این سایت بیشتر وجهه حراجی دارد، اما همین که خود سایت هیچ کالایی ندارد و صرفا کالاهای دیگران را به فروش میرساند، میتوان به مصداق بارز مارکت پلیس بودن آن اشاره کرد. در ایران نیز سایت های واسط تجاری مثل: Faranesh.com که واسط تجاری آموزشی هستند را میتوان نام برد. در این وبسایت نیز، آموزش های تولید شده از مدرسان مختلف در سراسر کشور قرار میگیرید و به علاقه مندان هر حوزه و متقاضیانش عرضه شده و به فروش میرسد و درصدی از مبلغ فروش هر یک از آموزشهای فروخته شده نیز به عنوان کارمزد، به سایت واسط تعلق میگیرد که درآمد اصلی سایتهای مارکت پلیس و واسط تجاری، دقیقا به همین شکل است.
۵. وبسایت های فروش خدمات
وبسایتهایی وجود دارند که داخل خود سایت، هیچ نوع کالا و محصولی به فروش نمیرسد، بلکه فروش به صورت خدماتی انجام میشود و منبع درآمد آنها فروش خدمات تخصصی آنهاست. خدمات میتواند شامل هر کاری مثل اکانت های دوره ای آنتی ویروس، تبلیغات پیامکی، مدیریت شبکه های اجتماعی، فروش هاست و دامنه و غیره … باشد.
درآمد این گروه سایت ها هم از نوع قشر مرفههای کسب و کار های اینترنتی است. البته وارد شدن عموم افراد در این سبک از کسب و کارها، هیچ نتیجه ای ندارد؛ زیرا معمولا خدمات، تخصصی هستند و اگر قصد دارید به این شیوه یک سایت برای کسب درآمد اینترنتی راه اندازی کنید، باید بدانید مسیر نسبتا دشواری در پیش دارید؛ زیرا فروش خدمات تخصصی، نیازمند دانش بالا و اطلاعات تخصصی شما یا تیم شماست. این گروه، جزو سایتهای اینترنتی ثروتمندی هستند که درآمد بالای آنها نسب به سایر کسب و کارهای اینترنتی، کمی پنهانتر است.
۶. سایت های واسط تبلیغاتی
این گروه از سایت ها، خدمات و نیازمندی های افراد را منتشر میکنند و از افرد آگهی دهنده، مبلغی را به عنوان هزینه بابت درج آگهی و یا امکانات ویژه نمایش آگهی دریافت می کنند. سایت هایی بزرگی مانند: Divar.ir نمونه شناخته شده این سبک از خانواده سایت های اینترنتی ثروتمند است که آگهی های تجاری، فروش و یا نیازمندیهای مختلف یک شخص یا یک کسب و کار را منتشر می کنند و همانطور که می دانید درآمدهای فوق العاده ای هم دارند.
همچنین گروه دیگری از سایت های واسط تبلیغاتی نیز وجود دارند که به عنوان مرجع معرفی خدمات رفاهی شناخته میشوند. این وبسایت ها، بانکی از مجموعه مکان های تفریحی یا خدمات رفاهی مثل رستوران ها، مراکز تفریحی و… را به جویندگان این خدمات معرفی میکنند.
مثال بارز این نوع سایت ها، اسنپ فود است. همچنین سایت های ارائه دهنده خدمات عروسی از همین خانواده هستند.
۷. وبسایت های واسط فریلنسری (دورکاری)
سایت های دورکاری و فریلنسری یکی دیگر از گروه سایت های اینترنتی ثروتمند هستند. سایت های دورکاری، در واقع واسط بین کارجو و کارفرما هستند. افرادی که در هر زمینه ای هرچند کوچک، توانایی خوبی داشته باشند، عضو این سایت ها می شوند تا از طریق توانمندیهایشان به صورت اینترنتی، کسب درآمد کنند. از آن سوی دیگر نیز در طرف مقابل، کارفرمایانی هستند که پروژه هایی برای انجام شدن دارند، اما زمان کافی یا مهارت لازم برای انجام آن را ندارند؛ در نتیحه به این سایت ها مراجعه میکنند و درخواست انجام پروژه هایشان را در سایت واسط کاری ثبت میکنند. سپس افراد جویای کار در آن حوزه میتوانند در صورت تمایل، به پیشنهاد ارائه شده توسط کارفرما، جواب مثبت داده و کار را انجام بدهند و آن را در مدتی معین، به کارفرما تحویل دهند تا در نهایت، دستمزدشان توسط کارفرما و از طریق پل ارتباطی سایت، به حسابشان واریز شود.
کسب درآمد این گروه از سایت ها، از طریق برداشت کمیسیون و یا درصدی از مبلغ انجام آن پروژه است و در مقیاس های بزرگ، درآمد های آنها بسیار بالا خواهد بود.
۸. وبسایت های ارائه تخفیف گروهی
سبک کاری این وبسایت ها به این صورت است که با کسب و کارهای سطح شهر وارد مذاکره میشوند (مثل: رستوران ها، استخر ها ، مراکز تفریحی و …) و به ازای جلب مشتری برای آنها، تخفیف گروهی از آنان دریافت میکنند. در نتیجه با تخفیف های دریافت شده و ارائه پیشنهاد استفاده از آن بر روی سایت، سیل عظیمی از مشتریان، از این فرصت ها و قیمت ها استقبال و استفاده میکنند و این خدمات تخفیف خورده را خریداری میکنند. این یک معامله سودآور سه جانبه است!
- اولین سود کننده: خریداران این تخفیف ها میتوانند با قیمت کمتری، از خدمات دلخواهشان استفاده کنند و با کیفیت کسب و کارهای مختلف سطح شهرشان بیشتر آشنا شوند.
- دومین سود کننده: فروشندگان با ارائه این تخفیف ها، شاید میزان سود اولیه شان کاهش پیدا کند؛ اما با افزایش تعداد مشتریان بیشتر، یاعث میشود در بلند مدت باعث سودآوری شان شود.
- سومین سود کننده: سومین سود را خود سایت ارائه دهنده تخفیف های گروهی، با تفاوت بین تخفیف اولیه دریافت کرده از فروشنده و فروش کمی بالاتر آن به خریدار، ایجاد میکند این اختلاف تخفیف، درآمد آن سایت خواهد بود. در حجم بالا و تعداد زیاد، فروش های فراوانی که در این سایت ها انجام میشود، درآمدهای ثروتساز بسیار عالی برای صاحبان این کسب و کارها ایجاد میکند.
اگر بخواهیم در کشور خودمان از سایتهای شناخته شده ارائه تخفیفهای گروهی مثال بزنیم، میتوانیم به سایتهایی مثل تخفیفان (Takhfifan.com) یا نتبرگ (Netbarg.com) اشاره کنیم.
قطعا سایت های بسیار بسیار ثروت ساز دیگری نیز وجود دارند که سبک کاری متفاوتی دارند و در این ۸ گروه عنوان نشده اند. من در این مقاله قصد داشتم ۸ گروه بزرگتر و شناخته شده تر سایت های اینترنتی ثروتمند را شرح بدهم. خیلی دوست دارم نظرتان را درباره این مطلب، در پایین همین صفحه با من در میان بگذارید.