یکی از عامل های مهم در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی رهگیری مرسولات ارسالی به خریدارن در لحظه می باشد، که موجب رضایتمندی آنان در خرید و تکرار خریدهای بعدی می شود.
در حوزه فروش اینترنتی، اینکه کیفیت محصول ارائه شده توسط شما موردپسند باشد، مسئلهی اول در کسب رضایت مشتری است. اما در دنیایی که رقابت سختی بین فروشندگان کالا برای جذب مشتری وجود دارد، خدماتی که قبل و بعد از فروش ارائه میدهید ممکن است بسیار مهم باشد. فروشندگان بزرگ و موفق در حوزه کسب و کارهای تجارت الکترونیکی گاهی با همین خدمات جانبی و ایجاد همین ارزش افزودههای کوچک است که از فروشندگان دیگر متمایز میشوند.
فروشگاهها گاهی با یک تبلیغ خلاقانه جلب توجه میکنند، گاهی با یک تخفیف هیجان انگیز، گاهی با اجرای مسابقات و فستیوالهای فصلی و یا آفری در طول سال یا طرحهای خلاقانهی دیگر در تلاش برای جذب مشتری هستند. در این میان فروشگاههایی وجود دارند که سعی دارند تنها با ارائه خدماتِ پایه و اصلی ولی با کیفیت، مشتریان وفاداری برای برندشان ایجاد کنند. این گروه اعتقاد دارند وفاداری مشتری به یک برند، بیش از تعددِ مشتریانی که فقط یکبار از آنها خرید انجام میدهند برای معرفی و تبلیغ برندشان مفید است. آنها میدانند اگر مشتری علاوه بر خودِ محصول، از نحوه ثبت سفارش تا تحویل بسته رضایت داشته باشد، مشتری وفاداری میشود. بخش بزرگی از این روند در دستِ شرکتهای لجستیکی است.
یکی از این موضوعات مهم و ضروری که اکثر اوقات توسط فروشندگان کالا نادیده گرفته میشود، ایجاد امکان رهگیری بستهسفارش داده شده توسط مشتری است. با این حال همین امکان پیگیری سفارش، وفاداری مشتری شما را افزایش داده و تصویری خوب از شرکت شما در ذهن مشتری ایجاد میکند. اگر این شرکتهای لجستیکی امکان رهگیری دقیق بسته را برای مشتری فراهم کنند، بخش زیادی از نگرانی مشتری از وضعیت سفارش و ارسال بسته از بین میرود.
فروشندگان چگونه این اطمینان از خرید را برای مشتریان باید فراهم کنند؟
به سادگی میتوان گفت یک زنجیره لجستیک کارآمد قادر است به طرز دقیق ارسال سفارشات مشتریان را تا مرحلهی نهایی و تحویل به مشتری (شامل انبارداری، بسته بندی، حمل و نقل و کنترل دقیق موجودی) رهگیری کند. علاوه بر این، راه حلهای این شرکتهای لجستیکی اطلاعات بسیار خوبی برای صاحبان کسب وکارهای آنلاین فراهم میکند. از این جمله میتوان به اطلاعات دقیق از تعداد سفارشات، اطلاعات مشتری، اطلاعات محصول، وضعیت سفارش، تاریخ تحویل و بسیاری اطلاعات و گزارشات دیگر اشاره کرد. این اطلاعات تنها توسط سیستمهای مختص عملیات لجستیک/پرداخت در محل قابل دریافت است. توجه ویژه به حوزه مدیریت اطلاعات و انتقال دقیق آن در این بخش از کسب وکارها، بسیار اهمیت دارد. مدیریت اطلاعات به معنی جمعآوری، حفظ و دسته بندی اطلاعات و داده هاست به گونهای که بتوان از آن در موارد مختلف به اشکال مختلف گزارشگیری و استفاده کرد.
راهحلهای رهگیری/ ردیابی سفارشات برای فروشگاهها شامل چه مواردی میشود؟
- سرعت در آماده سازی سفارشات
- رفع ابهام مشتری در مورد زمان تحویل
- اطمینان خاطر مشتریان به جهت اطمینان از خرید اینترنتی
- دقت در هنگام ورود محصول به انبار
- کنترل دقیق موجودی تمام محصولات از جمله محصولات مونتاژ شده
- مدیریت دقیق اطلاعات
- ارائه اطلاعات دورهای و سالانه
- کاهش زمان اتلافی برای گزارشگیری از سیستم
- کاهش جستجوهای وقت گیر برای اطلاعات سفارش
- بهینه سازی لجستیک
بنابراین بحث انبارداری، پشتیبانی و خدمات لجستیکی که سیستمهای ارسال ارائه میدهند ارزشمند بوده و برای بسیاری از سیستمهای فروش آنلاین مورد کاربرد است. در هر حال اگر بخواهیم برخی مزیتهای همکاری با زاگما را بیان کنیم، شامل موارد زیر میشود :
- کاهش هزینههای مدیریت موجودی فروشگاه دار
- کاهش کنترلهای دستی سیستم توسط فروشگاه دار
- افزایش فروش
- انجام کار تخصصی
- کاهش هزینهها فروشگاه دار
- لجستیک دقیق
- کاهش دغدغه فروشگاهها از موضوع ارسال سفارشات