رسیدن به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو خصوصاً گوگل، به منظور ترافیک بیشتر برای سایت و فروش بیشتر نیازمند کارهایی است که باید روی وب‌سایت انجام داد. رسیدن به صفحه اول و بالاخص رتبه اول گوگل، نیاز به کار و وقت کافی دارد. اما زمانی که به این درجه برسید، روزانه سیل کاربران به سمت وب‌سایت شما روانه می‌شوند و ترافیک بسیار زیادی را جذب می‌کنید.

منظور از رتبه اول گوگل ، این است که در بعضی از کلمات کلیدی بتوانید رتبه اول را بدست آورید. مثلاً اگر وب‌سایت شما در زمینه آموزش آشپزی فعالیت می‌کند، هنگامی که شخصی کلمه «پرداخت در محل» را در گوگل سرچ کند، سایت زاگما در نتایج جستجو، در رتبه های اول قرار دارد. برای اینکه در کلمات کلیدی مدنظرتان به این رتبه برسید، هم به زمان نیاز دارید و هم باید از چند تکنیک استفاده کنید. 

۱. طراحی و ساختار صحیح وب سایت

یکی از اولین مواردی که گوگل به آن اهمیت می‌دهد و یکی از ملاک‌های اصلی رتبه‌بندی محسوب می‌شود، طراحی اولیه و ساختار سایت است. ساختار سایت یعنی اینکه کدها به صورت صحیح قرار گرفته باشند و مثلاً منوها در قسمت های درستی قرار گرفته باشند. البته بحث ساختار سایت بحث گسترده‌تری است که باید موارد بیشتری را در نظر گرفت. به طور کلی اصول طراحی سایت، باید به درستی رعایت شده باشد.

همچنین یکی دیگر از موارد مهم در طراحی سایت این است که سایت بصورت ریسپانسیو (واکنش گرا) طراحی شده باشد تا در دستگاه‌های موبایل و تبلت هم به خوبی نمایش داده شود. تأکید گوگل برای ریسپانسیو بودن طراحی به این دلیل است که کاربران زیادی از طریق تلفن‌های همراه به سایت ها مراجعه می‌کنند و سایت باید برای آنها نیز به خوبی نمایش داده شود.

۲. تولید محتوای بروز

نقش و اثرگذاری محتوا در پیشرفت کسب‌وکارهای اینترنتی، بسیار زیاد است. تولید محتوا می‌تواند افراد بیشتری را جذب سایت کند و این مورد نیز یکی از ملاک‌های مهم گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌هاست. اما آیا هر محتوایی را تولید کنیم رتبه خوبی می‌گیریم؟

منظور از تولید محتوا، محتوای با کیفیت و بروز است، نه محتوایی که کپی شده باشد و یا چکیده محتوای دیگری باشد. محتوا انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها اهمیت خاصی دارند. تولید محتوای متنی برای سایت‌ها امری ضروریست، اما محتوای ویدیویی، تأثیر زیادی در رتبه یک سایت دارد. یعنی محتوایی که تولید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. به طور خلاصه موتور جستجوی گوگل، اهمیت زیادی به محتوا می‌دهد و سایت‌هایی که زمان زیادی از بروزرسانی آنها گذشته باشد، به تدریج رتبه‌های آنها، تنزل پیدا می‌کند و صفحات آخر گوگل در انتظار آنهاست!

۳. بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر در ساختار کلی سایت، نقشی ویژه دارند و باید بصورت مناسب، در سایت قرار داده شوند. برای بهینه سازی تصاویر باید به چند نکته توجه کرد:

اول: تصاویر قرار داده شده باید از کیفیت کافی برخوردار باشند و نام آنها، متناسب با موضوع مطلب باشد. تصاویر بی‌کیفیت تأثیر منفی در رتبه‌بندی دارند.

دوم: حجم تصاویر نباید زیاد باشد. هر قدر حجم تصاویر بیشتر باشد، به همان اندازه بر روی سرعت بارگذاری سایت، تأثیر منفی می‌گذارد.

سوم: اما یکی دیگر از فاکتورهای بهینه‌سازی تصاویر، قرار دادن تگ Alt است که به عنوان متن جایگزین عکس عمل می‌کند. اهمیت تگ Alt، هنگامی مشخص می‌شود که تصاویر در سایت، به هر دلیلی نمایش داده نمی‌شوند. در اینجا این متن جایگزین، به عنوان راهنمایی برای ربات‌های گوگل عمل می‌کند و به آنها می‌گوید که این تصویر در مورد چه چیزی است.

۴. لینک‌سازی صحیح

اما می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای قرار گرفتن در رتبه اول گوگل یعنی لینک‌سازی. لینک‌سازی اهمیت فوق‌العاده‌ای در سئو هر سایت دارد و گوگل نیز تأکید زیادی بر این مورد دارد.

لینک‌سازی داخلی یعنی لینک‌دادن به صفحات مختلف سایت. مثلاً در یک مقاله به مقاله‌ای دیگر لینک بدهید و اما لینک‌سازی خارجی یعنی، سایت‌های دیگری به سایت شما لینک می‌دهند که به سایت منبع لینک‌دهنده و به سایت شما لینک‌گیرنده می‌گویند.

لینک‌ها هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت اهمیت زیادی دارند. هر چند تعداد بک‌لینک‌های دریافت‌شده از سایت‌های دیگر خیلی مهم است، اما اینکه از چه سایت‌هایی لینک دریافت کرده‌اید نیز اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در سایت‌هایی لینک‌سازی کنید که رتبه بالاتری از شما دارند.

۵. فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی

امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترش یافته است و علاوه بر کاربران عادی، وبمستران نیز از این رسانه‌های اجتماعی، به خوبی استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی امکانات بسیار خوب و کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توان از آنها به عنوان ابزارهایی برای بازاریابی استفاده کرد.

جدای از این موارد، موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل اهمیت زیادی به فعالیت شما در این شبکه‌ها می‌دهند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فعالیت مستمر در آنها، می‌تواند بر سئوی سایت شما تأثیر بسیار خوبی بگذارد. یکی از راه‌هایی که می‌توان بازخورد خوبی از این طریق گرفت، اشتراک‌گذاری مطالب وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی است. هر چقدر که کاربران و دنبال‌کنندگان شما در این شبکه‌ها، به مطالب به اشتراک‌گذاشته‌شده، بیشتر علاقه نشان دهند، گوگل نیز توجه بیشتری به همان مطلب و در نتیجه وب‌سایت شما می‌کند. البته اشتراک‌گذاری مطالب شما توسط کاربران نیز اهمیت زیادی دارد.

۶. استفاده مناسب از کلمات کلیدی

در مقدمه این مقاله، کلمه کلیدی با مثالی توضیح داده شد. هر محتوایی که تولید می‌شود، بر اساس یک یا چند کلمه کلیدی ایجاد می‌شود. کلمات کلیدی هر وب‌سایتی، باید به صورت متناوب و به جا در قسمت‌های مختلف سایت استفاده شوند.

کلمات کلیدی باید متناسب به کار برده شوند که اصطلاحاً به آن چگالی کلمات کلیدی گفته می‌شود. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در یک مطلب، باعث می‌شود که چگالی کلمات کلیدی افزایش یابد که گوگل این دست از سایت‌ها را جریمه می‌کند. فرض کنید شما در حال نوشتن مقاله‌ای با موضوع آموزش یک نرم‌افزار خاص هستید و طبیعتاً بیشتر تمرکز شما بر روی نام این نرم‌افزار است و احتمالاً کلمه کلیدی شما نیز همین است. اگر شما بیش از حد از این کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، تأثیر کاملاً منفی بر وب‌سایت‌تان خواهد گذاشت.

در گذشته یکی از روش‌های مرسوم برای قرارگرفتن در رتبه‌های بالای گوگل، استفاده زیاد از کلمات کلیدی در هر صفحه بود. اما امروزه با پیشرفت گوگل و بروزرسانی ربات‌های خود، این موضوع را خیلی زود متوجه می‌شود و سایت مورد نظر را جریمه می‌کند. به طور کلی این مورد تأثیر زیادی در قرارگرفتن در رتبه اول گوگل دارد.

۷. رابط کاربری مناسب

داشتن رابط کاربری مناسب، می‌تواند تجربه لذت بخشی را از حضور کاربران در وب‌سایت‌تان رقم بزند. رابط کاربری مناسب، یعنی اینکه ساختار کلی سایت شما به این صورت باشد که کاربر به راحتی به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشد و با ۲ یا حداکثر ۳ کلیک، بتواند به صفحه موردنظرش دسترسی پیدا کند.

یکی از راه‌هایی که می‌توان رابط کاربری را بهینه کرد، قرار دادن منو در قسمت‌های مختلف سایت، به منظور دسترسی راحت‌تر کاربران به صفحات موردنظرشان است. معمولاً منوها را در قسمت بالا و پایین سایت قرار می‌دهند.

اگر وب‌سایت شما رابط کاربری مناسبی نداشته باشد، کاربران پس از بررسی جزئی، احتمالاً خیلی زود وب‌سایت شما را ترک خواهند کرد و اینکار بانس ریت یا نرخ پرش سایت شما را افزایش می‌دهد که رتبه وب‌سایت شما، تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

۸. نوشتن پست بصورت مهمان

اما آخرین روشی که در این زمینه بسیار مهم است و با آن می‌توان به رتبه اول گوگل رسید، نوشتن پست بصورت مهمان در سایت‌های دیگر است. این مورد به این صورت است که شما مطلبی را در سایتی دیگر می‌نویسید و در پایان آن مطلب، لینک سایت خود را به عنوان منبع قرار می‌دهید. توجه داشته باشید که شما این مطلب را بصورت رایگان برای آن سایت می‌نویسید.

جمع‌بندی

همانطور که در قسمت‌های بالا توضیح داده شد، رسیدن به رتبه اول گوگل، نیازمند زمان و تلاش کافی است. در واقع باید برنامه‌ریزی مناسبی را برای دستیابی به این مورد مهم انجام داد. اگر موارد گفته شده به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، مطمئناً خیلی زود می‌توانید به نتیجه‌ای که انتظارش را دارید، دست پیدا کنید.

با فروشگاه ساز زاگما (فراگما) و همکاری همکاران زاگما با توجه به تسلط کامل بر تمام موضوعات سئو برای شما سایتی مناسب برای سئو خواهد بود