سرویس پرداخت در محل یا COD با بیعانه به منظور کاهش تعداد مرسولات برگشتی و افزایش درصد توزیعی ایجاد شده است، این سرویس می تواند درصد توزیع را بهبود ببخشد

همان‌طور که می‌دانید خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی گسترش یافته است ولی در کنار آن وجود بعضی از درگاه‌های پرداخت نامعتبر باعث سلب اعتماد مشتریان و کاهش خرید آنلاین شده است. این موضوع موجب از دست رفتن بخشی از بازارِ هدفِ تعدادی از فروشگاه‌ها می‌شود. به همین دلیل گروهی از صاحبان کسب و کار مجازی، برای حل این مشکل از روش پرداخت در محل استفاده می‌کنند.

سیستم پرداخت در محل (Cash On Delivery) که اختصارا C.O.D نامیده می‌شود روشی‌ست که مشتری هنگام دریافت محصول خود در محل، مبلغ را پرداخت می‌کند. این شیوه‌ی پرداخت در فروش‌های اینترنتی و خرده فروشی کاربرد دارد و به دو روش قابل اجرا است:

1. پرداخت با کارت بانکی در محل دریافت محصول: در این حالت مبلغ سفارش با دستگاه کارت‌‎خوان یا همان پوز پرداخت می‌شود.

2. پرداخت نقدی: در این حالت هزینه به صورت نقدی پرداخت شده و پیک یا مامور پست آن را به حساب شرکت واریز می‌کند. این خدمت معمولا توسط شرکت‌های واسط پستی و حمل و نقل ارائه می‌شود و خود باعث کاهش ریسک دریافت کالای معیوب است.

هزینه‌ی مربوط به حمل و نقل کالا در فرآیند پرداخت در محل، اغلب بر عهده‌ی فروشنده است و معمولا مامور ارسال به صورت درصدی از قیمت محصول، سهم خود را دریافت می‌کند.

مزایای پرداخت در محل 

این روش پرداخت برای مشتریان مزایایی دارد از جمله؛ اگر کارت بانکی خریدار رمز دوم نداشته باشد می‌تواند به این صورت کالای مورد نظر خود را خریداری نماید. علاوه بر آن فروشندگانی که تازه‌کار هستند و نام و برند معتبر و مشهوری ندارند با ارائه این سیستم پرداخت، به اعتبار خود افزوده، اعتماد مشتریان را جلب و فروش بالاتری را ثبت می‌کنند.

معایب پرداخت در محل 

در کنار مزیت‌ها و کاربردهایی که این روش پرداخت دارد، می‌تواند برای فروشندگان ریسک نیز به همراه داشته باشد.

  • امکان دارد خریدار به هر دلیلی از گرفتن بسته خودداری کرده و بسته را مرجوع کند. در این صورت اگر تعداد سفارش‌های مرجوعی افزایش یابد فروشنده مجبور خواهد بود زیان ناشی از هزینه‌های پستی را به عهده بگیرد.
  • اگرچه در این روش فروش افزایش می‌یابد ولی گاها به دلیل مشکلات پیش آمده سود آن‌چنانی نصیب فروشنده نمی‌شود.

از این رو زاگما خدمت پیش پی ( خدمت دریافت بیعانه) را معرفی کرده، در این خدمت پس از ثبت سفارش در زاگما، به درخواست فروشنده امکان ارسال پیامک به خریدار به منظور دریافت بیعانه می باشد، مبلغ بیعانه یم تواند بین 15 تا 25 هزار تومان باشد، این طریق یکی از راههای بررسی صحت سفارش ثبت شده توسط خریدار می باشد.

برای فعال سازی دریافت بیعانه از طریق پیش پی :

  1. برای فعال سازی این گزینه تنها نیاز به درگاه پرداخت زرین پال دارید، که با فعلا سازی فروشگاه ساز زاگما به راحتی می توانید این درگاه را از زرین پال دریافت نمایید.
  2. پس از فعال سازی درگاه زرین پال، در پنل زرین پال با انتخاب قسمت تنظیمات»کد درگاه پرداخت شما هویدا می شود، آن را در قسمت مدیریت فروشگاه» تنظبمات فروشگاه»مشخصات پنل در قسمت کد درگاه پرداخت زرین پال وارد نمایید.
  3. با انتخاب سفارش مورد نظر روی ارسال درخواست بیعانه مرسوله به خریدار کلیک نمایید، سیستم با ارسال پیامک و تشویق خریدار به پرداخت بیعانه به شما در فروش موفق بیشتر کمک می کند.
  • در پنل زرین پال جتما توجه داشته باشید که گزینه آی‌پی‌سرور بر روی بدون محدودیت باشد.
  • در پنل زاگما در قسمت مشخصات پنل منظور از نام مستعار، نامی از فروشنده است که در قسمت شروع گفتگو به خریدار نمایش داده می شود.

لازم به ذکر است، خریدار با ورود به صفحه پرداخت در درگاه اختصاصی شما این پرداخت را انجام می دهد و می تواند با شما گفتگو(چت) را آغاز نماید، در صورتی که ایشان با شما گفتگو را آغاز کنند، از طرف زاگما برای باخبر سازی شما، پیامکی ارسال می گرد.

توجه : در صورتی که درگاه پرداخت زرین پال ندارید، در پنل زاگما در قسمت مدیریت فراگما(فروشگاه ساز زاگما) را فعال نمایید.(فراگما برای دریافت اینماد و درگاه پرداخت بهینه سازی شده است) و در قسمت ثبت دامنه، دامنه جدیدتان را ثبت نمایید. پس از فعال سازی دامنه مورد نظر و فروشگاهتان به راحتی می توانید با ثبت نام در زرین پال درگاه زرین پال را دریافت نمایید.