بسیاری از کاربران به منظور پیشرفت اهداف تجاری اقدام به ساخت صفحه در اینستاگرام می‌کنند، اما گاهاً دیده می‌شود که، اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که برای دنبال‌کنندگان‌شان چندان خوشایند نیست و عموما واکنش منفی نسبت به آنها نشان می‌دهند یا اصلاً هیچ‌گونه واکنشی نشان نمی‌دهند. در این مقاله به مهلکترین اشتباهات در اینستاگرام می‌پردازیم و هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

۱. خرید فالوور یا دنبال‌کننده

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند، خرید فالوور است. افراد و وب‌سایت‌های زیادی هستند که در زمینه فروش فالوور فعالیت می‌کنند و بعضاً درآمد خوبی نیز دارند. نحوه کار این اشخاص به این شکل است که با استفاده از اکانت‌های فیک یا جعلی، تعداد فالوورها یا دنبال‌کنندگان یک صفحه را بالا می‌برند و مبلغ مشخصی نیز در ازای کار خود دریافت می‌کنند.

شاید صفحاتی را دیده باشید که به یک‌باره چند هزار نفر به تعداد فالوورهایش اضافه شده است. این تعداد فالوورها هیچ ارزشی برای آن صفحه ایجاد نمی‌کنند، زیرا اکانت‌های فیکی که آنها را فالو کرده‌اند، هیچ‌کاری نمی‌توانند انجام دهند. البته به جز خرید دنبال‌کننده، چیزهای دیگری مانند لایک نیز خریداری می‌کنند یا با استفاده از ربات‌های طراحی شده، بصورت خودکار کامنت‌هایی را زیر پست‌های برخی از پیج‌ها ارسال می‌کنند که این مورد، در قسمت‌های بعدی توضیح داده خواهد شد.

اما برای اینکه فالوورهای بیشتری را به طور طبیعی جذب صفحه خود کنید، باید تعامل‌تان را با کاربران بیشتر کنید و همینطور محتوای خوب تولید و در اختیار کاربران قرار دهید. زیرا زمانی که کاربری می‌خواهد صفحه‌ای را دنبال کند، معمولاً یک‌بار تمام صفحه را نگاه می‌کند و اگر مناسب بود، آن وقت صفحه را دنبال می‌کند. پس با ارائه محتوای خوب، به بیشتر دیده‌شدن کسب‌وکارتان کمک کنید.

۲. عدم توجه به تعداد و کیفیت هشتگ‌ها

یکی از مواردی که خیلی به شما کمک می‌کند تا زودتر در اینستاگرام دیده شوید و کسب‌وکارتان را بهتر به دیگران معرفی کنید، استفاده از هشتگ است. البته پیشتر در مقاله اشتباهات رایج و خطرناک در آغاز راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و راه حل های آن به موضوع هشتگ و تاریخچه آن پرداخته شد که پیشنهاد می‌کنم حتماً مطالعه بفرمایید.

اما هشتگ‌هایی که در پست‌ها قرار داده می‌شوند، باید متناسب با موضوع پست و صفحه باشند. مثلاً امکان دارد شخصی پستی را در زمینه «موبایل» منتشر کند و هشتگ «ایران» را در آن پست قرار دهد. هشتگی مانند ایران یک هشتگ عمومی است که در بسیاری از موارد استفاده می‌شود و برای یک صفحه تخصصی چندان مناسب نیست. پس هشتگی که استفاده می‌کنید، باید تناسبی با موضوع صفحه شما داشته باشد.

اما موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، تعداد هشتگ‌های به کار برده‌شده در هر پست است. هشتگ‌ها همانطور که توضیح داده شد، تأثیر زیادی در رشد و پیشرفت یک صفحه دارند. اما اگر هشتگ‌ها به تعداد زیادی استفاده شوند، احتمال دارد که اینستاگرام آن پست را به عنوان اسپم بشناسد. همچنین استفاده نکردن از هشتگ‌ها، حتی اگر محتوای ارائه‌شده عالی باشد، نمی‌تواند بازخورد خوبی به همراه داشته باشد. بنابراین به تعداد و کیفیت هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید.

۳. عدم استفاده از تمامی ویژگی‌های اینستاگرام

اینستاگرام، برنامه‌ای است با قابلیت‌های زیاد. امکاناتی که اینستاگرام در اختیار کاربران می‌گذارد و ویژگی‌های زیادی که دارد، می‌تواند به رشد و پیشرفت کسب‌وکارها کمک کند. مثلاً یکی از ویژگی‌های اینستاگرام، استوری است که باعث می‌شود افراد بیشتری با صفحه شما آشنا شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته، به طور معمول، مطالب پست شده تنها برای ۱۰ درصد از دنبال‌کنندگان نمایش داده می‌شود. اما با استفاده از استوری و قراردادن استوری‌های زیبا و جذاب، می‌توان کاربران بیشتری را جذب کرد و کاربران فعلی را راضی نگه داشت.

استوری تنها یکی از ویژگی‌های اینستاگرام محسوب می‌شود. یکی دیگر از این امکانات، ابزار فوق‌العاده Live است که می‌توان از آن، به عنوان ابزاری برای ارتباط تصویری با کاربران استفاده کرد. به طور خلاصه اینکه باید با تمامی ویژگی‌های اینستاگرام آشنا شوید و تمامی آنها را به کار بگیرید، چون به رشد صفحه شما خیلی کمک می‌کند.

۴. تبلیغ زیاد

تبلیغات همیشه نقشی اجتناب‌ناپذیر در روند رشد یک کسب‌وکار داشته‌اند. از تبلیغات به عنوان ابزاری برای معرفی محصولات و خدمات استفاده می‌شود. اینستاگرام نیز مکانی بسیار خوب برای تبلیغ است که بازدهی بالایی دارد. اما کاربرانی که یک صفحه را دنبال می‌کنند، بیشتر به دنبال یادگیری مطالب جدید و جذاب هستند و تبلیغات زیاد، به هیچ‌وجه برای آنها خوشایند نیست.

معمولاً در اکثر پیج‌های اینستاگرام تبلیغات مشاهده می‌شود، چه صفحات با مطالب عمومی و چه صفحات تخصصی. بعضی از صفحات برای محصولات خود و برخی دیگر برای صفحات دیگر تبلیغ می‌کنند. گاهی صفحاتی را مشاهده می‌کنیم که مطالب آنها در بین تبلیغات‌شان گم است!

تبلیغات باید به اندازه و با برنامه باشد. مثلاً می‌توان بعد از چند پست با محتوای مناسب، یک پست تبلیغی نیز گذاشت، البته استوری نیز مکان خوبی برای تبلیغات است.

۵. ارسال کامنت‌های اسپم

در مورد ارسال کامنت بصورت خودکار، در قسمت اول به طور خیلی مختصر توضیح داده شد. این مورد امکان دارد برای خود شما نیز پیش آمده باشد. به این صورت که پستی را ارسال می‌کنید و بعد از چند لحظه می‌بینید که کامنتی زیر پست شما گذاشته شده است. این کامنت‌ها معمولاً هیچ نسبیتی با محتوای پست ارسال شده ندارند و در اکثر موارد، بر اساس هشتگ‌ها ارسال می‌شوند.

یعنی فرضاً اگر شما از هشتگ #پرداخت_در_محل استفاده کرده باشید، ربات‌ها بصورت خودکار، برای پست‌هایی که این هشتگ درون آنها قرار گرفته شده باشد، کامنت ارسال می‌کنند. معمولاً صفحاتی که این کامنت‌ها را ارسال می‌کنند، شما را دنبال نکرده‌اند و تنها طبق هشتگ یا لوکیشن انتخابی و …، برای شما کامنت اسپم می‌فرستند.

۶. قراردادن محتوای بی‌کیفیت یا نامرتبط

محتوایی که در صفحه خود قرار می‌دهید، تأثیر مستقیمی با کاهش یا افزایش تعداد دنبال‌کنندگان شما دارد. مهم‌ترین فاکتور در این زمینه به تناسب محتوای ارسالی با موضوع اصلی فعالیت شماست. اما امکان دارد بعضی مواقع پست‌هایی را خارج از موضوع و چارچوب صفحه ارسال کنیم. مثلاً به طور معمول برای مناسبت‌هایی که در طول سال داریم، پست‌هایی ارسال می‌شوند، مانند، عید نوروز، عید سعید فطر، عاشورا و … . این دست از محتواها چندان مشکل ایجاد نمی‌کنند.

اما صحبت بیشتر در این مورد است که مثلاً صفحه شما به طور تخصصی روی یک موضوع کار می‌کند و شما به طور مکرر، محتواهایی را که رابطه‌ای با موضوع اصلی فعالیت شما ندارند، ارسال کنید. در اینجا احتمال دارد با ریزش کاربران مواجه شوید.

موضوع دیگر به کیفیت محتوای ارسالی برمی‌گردد. کیفیت نقش مهمی در رضایت فالوورهای صفحه شما دارد. تصاویر و ویدیوهایی که ارسال می‌کنید و حتی کپشن‌هایی که برای آنها قرار می‌دهید، همگی اهمیت دارند و می‌توانند باعث شوند کاربران جدیدی را جذب کنید یا کاربران فعلی‌تان را نیز از دست دهید.

۷. بیو (Bio) ضعیف

بیو هر پیج، می‌تواند شامل اطلاعات خوبی باشد، اما اکثر صفحات در اینستاگرام، در بیو خود، اطلاعات مناسبی را قرار نمی‌دهند و اطلاعاتی هم که گذاشته می‌شود، چندان کامل و مرتب نیست. یکی از اولین قسمت‌هایی که کاربران پس از مشاهده آن، تصمیم می‌گیرند که صفحه مورد نظر را دنبال کنند یا خیر، بخش بیو صفحه است. در این قسمت، می‌تواند اطلاعات مفیدی قرار گیرد. اطلاعاتی که می‌تواند شامل فعالیت اصلی صفحه، اطلاعات تماس و … باشد.

حتی می‌توانید در بیو خود هشتگ‌های متناسب با کارتان را قرار دهید تا کاربرانی که به حوزه کاری شما علاقه‌مند هستند، شما را دنبال کنند. به علاوه یک لینک نیز می‌توان در بیو قرار داد که پیشنهاد می‌کنم اگر صاحب یک وب‌سایت هستید، حتماً لینکی از آن را قرار دهید یا مثلاً می‌توانید لینک کانال تلگرام خود را قرار دهید. البته بهتر است هر از چندگاهی، این لینک را تغییر دهید.

۸. عدم پاسخ به کامنت‌ها

یکی از روش‌هایی که می‌توان تعامل با کاربران را افزایش داد، پاسخ‌دادن به نظراتی است که کاربران ارسال می‌کنند. دنبال‌کنندگان دوست دارند تا به نظرات آنها پاسخ داده شود. اما بسیاری از صفحات به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. البته منظور این نیست که به تمامی نظرات پاسخ دهید، چون اینکار وقت زیادی را می‌طلبد، بلکه می‌توانید به چند نظر نخست، پاسخ دهید.

همچنین قابلیت دیگری که در این مورد وجود دارد، امکان لایک‌کردن کامنت‌ها است. اینکار به مراتب وقت کمتری از پاسخ‌دادن می‌برد و اینکار حس خوبی را در کاربران ایجاد می‌کند. دقت داشته باشید که عدم پاسخ به کامنت افراد، این حس را در آنها ایجاد می‌کند که چندان برای شما اهمیت ندارند. در اینجا شما با لایک‌کردن و پاسخ‌دادن به نظرات، به آنها نشان دهید که اهمیت زیادی برای شما دارند.

۹. خصوصی‌کردن حساب کاربری

یکی از قابلیت‌های خوب اینستاگرام، این است که می‌توان حساب را به خصوصی تغییر داد. یعنی اینکه هر شخصی نمی‌تواند پست‌ها را ببیند، تنها افرادی قادر به دیدن و واکنش به پست‌ها هستند که آن صفحه را دنبال کنند. یعنی در ابتدا شما باید برای آن شخص درخواست ارسال کنید و شخص در صورت صلاحدید، درخواست شما را قبول می‌کند. افراد زیادی هستند که از این قابلیت استفاده می‌کنند.

این قابلیت بیشتر برای افرادی مناسب است که دوست دارند تنها افراد خاصی پست‌های آنها را ببینند یا افرادی که می‌خواهند از این طریق فالوور بیشتری را جذب کنند. اما اگر محتوای صفحه شما عمومی است و مثلاً در حوزه آموزش فعالیت می‌کنید، به هیچ‌وجه نباید این اشتباه را مرتکب شوید و صفحه خود را خصوصی کنید، چون در اینصورت برخی از افرادی که قصد دارند شما را دنبال کنند، از انجام اینکار منصرف خواهند شد.

۱۰. عدم استفاده از شکلک (ایموجی)

شکلک‌ها یا ایموجی‌ها، طرفداران زیادی دارند و میزان استفاده از آنها بسیار زیاد است. به همین دلیل استفاده درست و به جا از این شکلک‌ها، می‌تواند بازخورد بهتری را از محتوای شما رقم بزند. البته هر ایموجی یا شکلک، معنا و مفهومی خاصی دارد که پیش از استفاده بهتر است، معنای آنها را بدانید.

اما موضوع مهم این است که برخی از هیچ‌گونه ایموجی، در محتوا و کپشن خود استفاده نمی‌کنند. امکان دارد توضیحات خوبی را برای محتوای خود نوشته باشند، اما هیچ‌گونه شکلکی قرار نداده باشند. توضیحات بدون ایموجی، خشک به نظر می‌رسد و افراد کمتری تمایل دارند، توضیحات را بخوانند.

پس هیچ‌وقت این اشتباه را مرتکب نشوید و حتماً تعدادی ایموجی متناسب با محتوای خود، قرار دهید تا محتوا برای کاربران جذاب‌تر به نظر برسد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد که مهلکترین اشتباهات در اینستاگرام به طور کامل بررسی شود. اجتناب از این اشتباهات می‌تواند شما را در مسیر درستی قرار دهد، مسیری که انتهای آن، رسیدن به خواسته‌های‌تان در این زمینه است. به طور کلی اینستاگرام جذابیت و کارکرد خاص خود را دارد که پیشنهاد می‌کنم حتماً از آن، نهایت استفاده را ببرید.