بعضی از فروشگاه های اینترنتی چند وقتی است که با برخی نارضایتی‌ها از سمت کاربران مواجه شده اند. عواملی باعث شده تا این غول های فروشگاه اینترنتی اعتماد خیلی از کاربران را از دست بدهد. در این مقاله ابتدا به نقاط ضعف آنها می‌پردازیم و در پایان، جمع‌بندی مختصری را در این مورد ارائه می‌دهیم.

 

۱. افزایش قیمت (یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی)

یکی از مزیت‌های رقابتی که در چند سال قبل غول های فروشگاه اینترنتی داشتد، مربوط به قیمت خوب محصولات بود، یعنی قیمتی که با قیمت بازار، تفاوت چندانی نداشت. اما در چند سال گذشته دیگر این مزیت را ندارد. قیمت همیشه یکی از فاکتورهای مهم خریدار برای خرید محصول هست.

در چند سال گذشته قیمت برخی از محصولات غول های فروشگاه اینترنتی، تفاوت بسیار زیادی با بازار و بعضاً با فروشگاه‌های اینترنتی دیگر دارد. بنابراین زمانی که خریدار احساس کند، مبلغ زیادتری را باید پرداخت کند، احتمالا از خرید منصرف خواهد شد. هر چند خرید اینترنتی به نسبت راحت‌تر از خرید از بازار است.

۲. پایین‌آمدن کیفیت محصولات نسبت به گذشته

یکی دیگر از نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی، پایین‌آمدن کیفیت برخی محصولات است. در سال‌های گذشته معمولا غول های فروشگاه اینترنتی را به ارائه محصولات باکیفیت بالا و با قیمت مناسب می‌شناختیم. اما رفته رفته کیفیت برخی از محصولات به شدت پایین آمد. غول های فروشگاه اینترنتی دارند به سمت مارکت پلیس شدن پیش می‌رود و همین خود باعث پایین آمدن بیش از حد محصولات در آینده نیز خواهد شد.

در چندین مورد گزارش شده که سازنده محصول دریافتی با سازنده‌ای که در صفحه محصول درج شده، مغایرت دارد. می‌توان گفت، کیفیت بعد از قیمت مهم‌ترین دلیل مشتری برای خرید محصول محسوب می‌شود. فروش کالای بی‌کیفیت باعث می‌شود که اعتماد مشتری نسبت به آن سایت، از بین برود و شاید همان خرید، آخرین خریدش باشد.

۳. پشتیبانی نسبتاً ضعیف

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد، پشتیبانی نسبتاً ضعیف غول های فروشگاه اینترنتی نسبت به گذشته است. شاید غول های فروشگاه اینترنتی همراه با توسعه کسب و کار خود، به بخش پشتیبانی توجه خاصی نکرد.

یعنی با توسعه کسب و کار و افزایش مشتریان، بالتبع باید به سوالات و درخواست‌های آنان نیز، پاسخ داد، اما این روزها معمولا هنگام تماس با بخش پشتیبانی، باید مدت‌ها در صف انتظار ماند تا بتوان با بخش پشتیبانی صحبت کرد و سوالات خود را پرسید.

۴. عدم درج سازنده محصول

یکی از ابتدایی‌ترین اطلاعاتی که هر فروشنده باید در اختیار مشتری قرار دهد، این است که این محصول ساخت کدام کشور است. در فروشگاه‌های اینترنتی چون خریدار محصول را از نزدیک نمی‌بیند و نمی‌تواند بفهمد که این محصول ساخت چه کشوری است، طبیعی است که باید سایت فروشنده، کشور سازنده محصول موردنظر را در اطلاعات محصول درج کند.

در برخی از محصولاتی که در سایت دی‌جی کالا قرار می‌گیرد، کشور سازنده محصول در بخش اطلاعات آن، قرار ندارد. یعنی مشتری نمی‌داند که قرار است محصول ساخت چه کشوری را بخرد. یا به دلیل فروش بالای کالاهای چینی که بعضی از آنها معمولا از کیفیت مناسبی برخوردار نمی‌باشند، ممکن است در این سایت نیز به فروش برسد. پس باید حتما در اطلاعات محصول این مورد نیز درج شود.

۵. عدم موجودی انبار (موجود نبودن محصولات)

یکی دیگر از نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی که می‌توان به آن اشاره کرد، تعداد بالای کالاهایی است که در سایت قرار دارند، اما به اصطلاح در انبار موجود نیستند. یعنی تنها می‌توان اطلاعات آن محصول را دید و به دلیل عدم موجودی، نمی‌توان آنها را خریداری کرد.

۶. شلوغ‌بودن صفحه اصلی سایت

تعداد نسبتا بالای محصولات و تصاویری که در صفحه اصلی سایت دی‌جی کالا قرار دارد، باعث شده که برخی کاربران از این موضوع ناراضی باشند. هر چند درصد بالایی از کاربران و خریداران با جستجوی محصول در موتورهای جستجو، به صفحه محصول موردنظر خود وارد می‌شوند و شاید اصلاً از صفحه اصلی سایت بازدید هم نکنند.

اما هستند کابرانی که مثلا برای تخفیف‌هایی که غول های اینترنتی در نظر می‌گیرند به صفحه اصلی مراجعه می‌کنند و شاید اگر صفحه اصلی کمی خلوت‌تر شود، رضایت کاربران را بیشتر به همراه داشته باشد.

۷. معیوب‌بودن برخی از محصولات

محصولی که برای مشتری ارسال می‌شود طبعاً باید همانی باشد که در صفحه محصول قرار دارد، یعنی کاملاً سالم و بدون هیچ‌گونه مشکلی.

ولی همیشه این امکان وجود دارد که برای برخی از محصولاتی که برای خریدار ارسال می‌شود، مشکلی به وجود آید. مثلا ممکن است این مشکل هنگام ارسال محصول پیش آمده باشد.

 

۸. زمان‌بر بودن رسیدگی به شکایات

اکثر فروشگاه های اینترنتی قسمتی را به عنوان بخش رسیدگی به شکایات (برای مواردی نظیر محصولاتی که مشکل دارند) در نظر گرفته‌اند. مشتری نیز سریعا به این بخش مراجعه می‌کند و شکایت خود را مثلا در مورد مشکل محصول ارسالی ثبت می‌کند.

مدت زمانی که به این گونه شکایات رسیدگی می‌شود فوق العاده مهم است. هر چه این زمان کمتر باشد، مطمئناً رضایت مشتری را بیشتر به همراه خواهد داشت.

در برخی از موارد گزارش شده از طرف کاربران، گفته شده که بخش پشتیبانی سایت فروشگاهی به تعدادی از شکایات دیر رسیدگی می‌کند و آنها باید چند روز منتظر بمانند تا بلکه به درخواست آنها پاسخ داده شود.

مطمئناً این مورد می‌تواند یکی از نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی باشد که باید برای رفع این مشکل اقدام کند.

 

۹. از بین‌رفتن اعتماد خیلی از مخاطبان

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، اعتماد برخی از مخاطبان قدیمی و جدید این غول اینترنتی، از بین رفته است.

 

۱۰. مزیت رقابتی کمتر نسبت به قبل

مواردی که در بالا گفته شد، نشان می‌دهد که غول های فروشگاه اینترنتی نسبت به قبل مزیت رقابتی خود را تا حدودی از دست داده است. یکی از مهمترین مزیت رقابتی که غول های فروشگاه اینترنتی داشت، مربوط به قیمت محصولاتش بود که با توجه به بالا رفتن قیمت محصولات این سایت، دیگر این مزیت رقابتی را ندارد.

در پایان …

در این مقاله نقاط ضعف غول های فروشگاه اینترنتی رو بررسی کردیم. غول های اینترنتی انگیزه‌ای شد تا خیلی از افراد به کسب و کار اینترنتی روی بیاورند.