اکثر تحولات دیجیتال (digital transformation) به تأثیر آن بر روی کسب و کار اشاره دارد و بازاریابی به عنوان بخش کوچکی از آن میباشد. کسب و کارهایی که از راهحلهای نوین دیجیتال بویژه موبایل، شبکههای اجتماعی، تحلیلگرها و غیره استفاده میکنند، میتوانند از مزیتهای عمده شیوه دیجیتال بهرهمند شوند. در بیشتر موارد، تحول دیجیتالی با مشتری آغاز میشود: اطلاعاتی از قبیل اینکه چگونه بهتر میتوانیم مشتریان را بشناسیم؟ چگونه سطح خدمات خود را ارتقا دهیم و چگونه قادر هستیم تجربه مشتریان خود را دیجیتال کنیم.

تحول دیجیتالی چیست؟
رفتارهای مشتری به سرعت در حال تغییر هستند و این بدان معناست که بازاریابان و کارآفرینان باید روشهای بازاریابی خود را تجدیدنظر کنند. در حالیکه رادیو و تلویزیون 10 سال پیش نقش بسیار قوی در تبلیغات داشت، امروزه به کمک اینترنت، دسترسی به تحلیلهای بیشتر ساده شده است. هر بازاریاب یا استارتاپ نیاز به مشتری دارد زیرا آنها به طور مستقیم بر فروش و سود کلی تأثیر میگذارند. هنگامی که شما از کمبودهای بازار و و آنچه که مشتریان شما انتظار دارند مطلع شدید، میتوانید به آسانی تقاضای آنها را برآورده کنید. بنابراین تحقیقات و مطالعات آنالیزی انجام دهید و تا آنجا که امکان دارد اطلاعاتی را در مورد مخاطبان هدف برای کالای خود جمعآوری کنید.
به طور کلی، تحول دیجیتالی به معنای ادغام تکنولوژی در تمام جنبههای زندگی افراد است؛ از اینکه چگونه اطلاعات را ذخیره کنیم و چه اپلیکیشنهایی استفاده کنیم تا تجربهمان را با جهان آسانتر کنیم. از دیدگاه یک شرکت، فعالیتها و فرایندهای دیجیتالسازی میتوانند تا آنجا ادامه یابند که به روندهای جدید مانند امنیت سایبری و هوش مصنوعی مرتبط شوند تا عملکرد و رشد درآمد ارتقا یابد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، شرکتهایی که تحولات دیجیتالی را پذیرفتهاند 26% بیشتر سودآورتر از رقبا هستند و از ارزش بازار، 12 درصد بیشتر برخوردار هستند.
اهداف تحول دیجیتال
هدف تحول دیجیتالی برای بازاریابی کاهش هزینهها و حفظ مشتری میباشد و از طریق استفاده از کانالهای دیجیتال اینکار انجام میشود. تحول دیجیتالی، کسب و کار را از طریق محتوای دیجیتال، استراتژی کسب و کار، ساختارهای مؤثر، توسعه استعداد و تعامل با صنعت تغییر میدهد. با این وجود، تحولات دیجیتالی به هیچ وجه ساده نیست. تحولات دیجیتالی یک فعالیت فشرده است که در آن شرکتها فناوریهای دیجیتال را برای کسب و کار و همچنین تعاملات با مشتری به کار میگیرند، استراتژیهای دیجیتال به کاربرد داراییهای دیجیتال مانند اینترنت اشیا، تلفن همراه، توسعه اپلیکینها و غیره بستگی دارد. دیجیتالی کردن باعث تغییر سه رکن اصلی میشود که عبارتند از تجربه و تعامل با مشتری، فرایندهای کسب و کار و فرایندهای عملیاتی. بنابریان امروزه تحول دیجیتال تنها یک روند نیست، بلکه به جزء جدانشدنی استراتژی کسب و کار مدرن تبدیل شده است.
پتانسیل تحول دیجیتالی برای بازاریابی
قبل از اینکه به طور کامل دیجیتالی شویم، بازاریابان تمایل دارند که استراتژی خود را نسبت به «مصرفکننده عمومی» یا «بازار هدف» مشخص کنند. این رویکرد برای بازاریابی بر تجربه مشتری و نحوه کارآمدی پاسخ به نیازها و افرادی است که به دنبال خرید یا سرمایهگذاری هستند، متمرکز شده است. به عبارت سادهتر، بازاریابی دیجیتال مسئول ارتقای برندها یا محصولات از طریق رسانههای الکترونیکی میباشد. از طریق کانالهای رسانهای مختلف (اینترنت، تلویزیون و رادیو) افراد میتوانند کمپینهای بازاریابی را آنالیز کنند تا فراز و فرودهای شرکت خود را درک کنند.
به دنبال تحول دیجیتالی، بازاریابان نباید فقط به استراتژی فکر کنند، بلکه مدل بازاریابی کلی را تجدید نظر کنند. بدین ترتیب، به جای برنامهریزی برای هدایت یک مصرف کننده کلی از طریق قیف خرید، بازاریابان باید راهکاری را دنبال کنند که توجه به سفرهای مشتری خود داشته باشد. سفر مشتری از مرحله ای که مخاطب با محصول و یا خدمات شما آشنا می شود تا زمانی که محصول و یا سرویس شما را خریداری میکند و همچنین خدمات پس از فروش شما مراحل مختلفی از سفر مشتری را در بر میگیرد. .به عبارت دیگر، همه تعاملاتی که یک مشتری با برند شما از راههای مختلف انجام میدهد تا کار مشخصی مانند خرید محصول را به انجام برساند.
با استراتژی جدید، بازاریابان باید نقاط انحنا (ضعف) را شناسایی کنند که نشان دهنده تغییر در نیازهای مشتری یا یک تغییر در خواستههایشان میباشد. سپس با استفاده از نقاط انحنا و تکنولوژیهای دیجیتالی جدید، بازاریابان میتوانند فوری به فرد واکنش نشان دهند و ایمیل، تبلیغات، پست شبکههای اجتماعی و غیره ارسال کنند که باعث تغییر دیدگاه مشتری شده و آنها را به شدت درگیر میکند.
چگونه بازاریابان میتوانند با تحول دیجیتالی شروع کنند؟
روش برند شما برای شروع دیجیتال مارکتینگ باید دقیق باشد تا بهترین نتایج را تضمین کند. برای ایجاد یک کسب و کار دیجیتال، باید برنامهریزی و طراحی مشخصی داشته باشید و بعد به دنبال راهکاری برای عملی کردن نقشه خود بگردید. نکات زیر را در ذهن خود داشته باشید تا بتوانید بیشترین استفاده را از این پدیده مدرن بکنید.
- اول از همه موبایل را در نظر بگیرید؛ پیشبینی میشود در سال 2018، دستگاههای موبایل نزدیک 80% از اینترنت جهانی و 60% از تبلیغات دیجیتالی را به خود اختصاص دهند. این تنها نشان میدهد کسب و کارها نمیتوانند قدرت تلفن همراه را نادیده بگیرند و باید همیشه موبایل را برای کانالهای خود در الویت و در دسترس قرار دهند. کسب و کار دیجیتال باعث کمک به بهبود تجربه مشتریان میشود.
- به طور کامل داده خود را آنالیز کنند؛ حجم دادههای تولید شده توسط دیجیتال مارکتینگ و فرایندهای دیجیتال در شرکت شما میتواند بسیار زیاد باشد، بنابراین باید به درستی پردازش و تجزیه و تحلیل شوند. این بررسی تنها نگاه کردن به اعداد نیست، بلکه باید تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی پیچیدهتر و ارزیابی دیگر فعالیتهای دیجیتال خود را انجام دهید تا بتوانید درک کاملی از بهترین معیارهای کسب و کار خود و آنچه که باید ردیابی کنید را داشته باشید. در نهایت، هیچ کدام از این کارها بدون تحلیل رفتار مشتری در کانالهای دیجیتال عمل نمیکند. تحلیلهای آماری نشاندهنده این است که مشتریان چه میخواهند، به چه فکر میکنند و در مورد برند شما چه تصویری دارند. در دوره دیجیتال تقریبا همه اینها قابل اندازهگیری است.
- توسط اتوماسیون قدرتمند شود؛ به منظور ارائه تجربه بازاریابی فردی، بازاریابان به سطح بالایی از کنترل کانالهای خود نیاز خواهند داشت. تنها پس از آنکه آنها قادر به شناسایی نقاط ضعف شدند و اطمینان از این پیدا کردند که آنها نیازهای مشتری را در هر مرحله ارضا میکنند.
شرکتهایی که فرایندهای خود را دیجیتالسازی میکنند، باعث افزایش سود خود شده و رضایت مشتری را جلب میکنند. راهحلهای جدید دیجیتال، فرصتهای تازهای را برای بهبود رقابتهای سازمانی و پیشی گرفتن از رقبا فراهم میکند. بنابراین اگر تلاش نکنید که استراتژی بازاریابی و تبلیغات خود را با تکنولوژیهای جدید تطبیق دهید، به سرعت مشتریان خود را از دست خواهید داد و کار برای رقبا آسان میشود.